Article - Spankova paralyza

MEDLING

Globální péče o zdraví

 

Obsah, který poskytujeme prostřednictvím našich webových stránek, je poskytován pouze pro obecné informativní účely a můžete si jej přečíst, ať už jste host našich stránek nebo pacient registrovaný u naší kliniky. VŽDY byste se měli poradit se svým lékařem, pokud máte jakékoliv starosti nebo pochyby ohledně svého zdravotního stavu nebo léčby, nebo se chystáte podniknout či nepodniknout jakékoliv kroky na základě obsahu uvedeného na těchto webových stránkách.

 

Před přečtením následujícího článku si prosím pečlivě přečtěte podmínky používání informací na našich webových stránkách.

(zde si můžete přečíst naše podmínky).

 

 

SPÁNKOVÁ PARALÝZA

 

Při spánkové paralýze je člověk při probouzení nebo usínání dočasně neschopný se hýbat nebo mluvit.

 

Spánková paralýza sice není škodlivá a měla by odeznít během několika sekund, maximálně minut, ale daný zážitek může člověka pořádně vyděsit.

 

Mnoho lidí zažije spánkovou paralýzu jednou nebo dvakrát za život, zatímco jiní ji zažívají několikrát za měsíc nebo i častěji.

 

Postihuje lidi v každém věku, ale nejčastěji se projevuje u dospívajících a mladých dospělých.

 

Projevy spánkové paralýzy

 

Hlavním symptomem spánkové paralýzy je stav, kdy si je člověk plně vědomý svého okolí, ale dočasně není schopen pohybu ani řeči.

 

To se většinou stává, když se probouzíte, ale může k tomu dojít také při usínání.

 

V průběhu spánkové paralýzy můžete zažívat následující příznaky:

* jen s obtížemi se dokážete zhluboka nadechnout, jako by vám něco tlačilo na hrudník

* jste schopni hýbat očima – někteří lidé dokáží oči otevřít, ale jiní nikoliv

* máte pocit, že je v místnosti někdo nebo něco s vámi (halucinace) – mnoho lidí má pocit, že tato bytost jim chce ublížit

* cítíte intenzivní strach

 

Příhoda spánkové paralýzy může trvat od pár sekund až po několik minut.

 

Po odeznění paralýzy se budete znovu schopni normálně hýbat a mluvit, ale poté můžete zažívat obavy a cítit neklid z usínání.

 

Kdy navštívit praktického lékaře

 

V mnoha případech je příhoda spánkové paralýzy jednorázová záležitost, která už se neopakuje. Není nebezpečná ani není příznakem dalších problémů.

 

Je ovšem dobrý nápad navštívit svého praktického lékaře, pokud:

* zažíváte spánkovou paralýzu pravidelně

* cítíte velký neklid z usínání nebo máte problém dopřát si dostatek spánku

* se během dne cítíte velice unavení nebo máte příhody, kdy najednou upadnete do spánku nebo ztratíte kontrolu nad svaly – toto jsou symptomy spřízněné spánkové poruchy, která se nazývá narkolepsie

 

Váš praktický lékař vám může doporučit několik způsobů, jak si zajistit lepší spánek. Pokud jsou vaše symptomy vážné, může vás doporučit ke spánkovému specialistovi, například k neurologovi.

 

Příčiny spánkové paralýzy

 

Spánková paralýza nastává, když určité části spánkové fáze REM (rychlý pohyb očí) nastanou, zatímco jste vzhůru.

 

Spánková fáze REM je část spánku, kdy je mozek vysoce aktivní a dochází ke snění. Tělo je zcela nehybné, kromě očí a svalů potřebných k dýchání – pravděpodobným důvodem je, aby se člověk při prožívání snů nezranil.

 

Není zatím zcela jasné, proč někdy může spánková fáze REM nastat, zatímco jste vzhůru, ale je to spojováno s následujícími faktory:

* nedostatek spánku (spánková deprivace nebo nespavost)

* nepravidelný spánkový režim – například z důvodu práce na směny nebo jet lagu (přechod mezi časovými pásmy)

* narkolepsie – dlouhodobý stav, který způsobuje, že člověk náhle upadá do spánku v nevhodných chvílích

* výskyt spánkové paralýzy v rodině

* spánek na zádech

* úzkost

 

V mnoha případech je spánková paralýza jednorázovým nebo velmi zřídkavým jevem, který se může přihodit někomu, kdo je jinak zcela zdráv.

 

Léčba spánkové paralýzy

 

Příznaky spánkové paralýzy se často s časem zlepšují, ale může pomoci také zlepšení spánkových návyků a prostředí určeného ke spaní.

 

Co může pomoci:

* dostatek kvalitního spánku – většina dospělých potřebuje šest až osm hodin kvalitního spánku

* chodit každý den spát a vstávat ve zhruba stejnou hodinu

* vytvořit prostředí pro spánek, které je pohodlné, klidné a zatemněné a má ideální teplotu

* před spaním nejíst těžká jídla, nekouřit a nepít alkohol nebo kofein

* pravidelně cvičit (ale ne čtyři a méně hodin před spaním) Přečtěte si více informací o tom, jak si zlepšit spánkové návyky.

 

Pokud trpíte obzvlášť těžkou spánkovou paralýzou, může vám specializovaný doktor předepsat dávku antidepresiv, jako je například clomipramin.

 

Ty fungují na základě změny spánkové fáze REM a většinou se předepisují v menších dávkách než v případě deprese.

 

 

*****************

Poslední aktualizace: 17.09.2018

MUDr. Masoud Faal

MUDr. Jana Loufková