Article - Insomnia

MEDLING

Globální péče o zdraví

 

Obsah, který poskytujeme prostřednictvím našich webových stránek, je poskytován pouze pro obecné informativní účely a můžete si jej přečíst, ať už jste host našich stránek nebo pacient registrovaný u naší kliniky. VŽDY byste se měli poradit se svým lékařem, pokud máte jakékoliv starosti nebo pochyby ohledně svého zdravotního stavu nebo léčby, nebo se chystáte podniknout či nepodniknout jakékoliv kroky na základě obsahu uvedeného na těchto webových stránkách.

 

Před přečtením následujícího článku si prosím pečlivě přečtěte podmínky používání informací na našich webových stránkách.

(zde si můžete přečíst naše podmínky).

 

 

NESPAVOST

 

Pokud máte pravidelné problémy se spánkem, trpíte nespavostí. Většinou se situace zlepší změnou spánkových návyků.

 

Zjistěte, zda trpíte nespavostí

 

Možná trpíte nespavostí, pokud pravidelně zažíváte následující příznaky:

* těžko se vám usíná

* několikrát za noc se budíte

* jste v noci vzhůru

* budíte se brzy a nemůžete znovu usnout

* i po probuzení se cítíte unavení

* nedokážete si přes den zdřímnout, přestože jste unavení

* přes den se cítíte unavení a podráždění

* těžko se přes den soustředíte, protože jste unavení

 

Tyto symptomy vás mohou provázet několik měsíců, někdy až let.

 

Kolik spánku potřebujete

 

Každý člověk je jiný a vyžaduje rozdílné množství spánku. V průměru potřebují:

* dospělí – 7 až 9 hodin spánku

* děti – 9 až 13 hodin spánku

* batolata a malé děti – 12 až 17 hodin spánku

 

Pokud se neustále cítíte během dne unavení, nejspíš trpíte nedostatkem spánku.

 

Co způsobuje nespavost

 

Nejčastějšími příčinami nespavosti jsou:

* stres, úzkost nebo deprese

* hluk

* přetopená nebo příliš studená ložnice

* nepohodlná postel

* alkohol, kofein nebo nikotin

* rekreační drogy jako například kokain nebo extáze

* jet lag (přechod mezi časovými pásmy)

* práce na směny

 

Příklady nemocí, které mohou způsobovat nespavost:

* mentální poruchy, jako například schizofrenie nebo bipolární porucha

* Alzheimerova nebo Parkinsova nemoc

* syndrom neklidných nohou (RLS)

* nadměrně aktivní štítná žláza (hyperthyroidismus)

 

Také některé léky mohou způsobovat nespavost.

 

Problémy, které brání vydatnému spánku:

* dlouhodobé bolesti

* náměsíčnost

* chrápání nebo přerušení dýchání během spánku (spánková apnoe)

* náhlé usnutí v kteroukoliv denní dobu (narkolepsie)

* noční můry nebo noční běsy – těmi mohou trpět zejména děti

 

Jak můžete vy sami bojovat s nespavostí

 

Problémy s nespavostí se často zlepší změnou spánkových návyků.

 

Co dělat

* chodit spát a vstávat každý den ve stejnou hodinu – choďte spát pouze, když se cítíte unavení

* alespoň 2 hodiny před spaním relaxovat – dejte si například koupel nebo si přečtěte knihu

* zajistit, aby byla vaše ložnice zatemněná a tichá – použijte těžké závěsy, rolety, oční masku nebo špunty do uší

* během dne pravidelně cvičit

* dbát na to, aby vaše matrace, polštáře a přikrývky byly pohodlné

 

Co nedělat

* kouřit nebo pít alkohol, čaj nebo kávu šest a méně hodin před spaním

* jíst pozdě v noci těžká jídla

* cvičit čtyři a méně hodin před spaním

* sledovat těsně před spaním televizi nebo sledovat mobil či tablet – jasné světlo vás udržuje bdělé

* spát během dne

* řídit, pokud se cítíte ospalí

* nahrazovat špatný spánek pozdějším vstáváním – držte se svých pravidelných hodin

 

Navštivte praktického lékaře, pokud:

* změna vašich spánkových návyků proti nespavosti nepomohla

* problémy se spánkem přetrvávají několik měsíců

* vám nespavost zasahuje do každodenního života natolik, že je pro vás těžké normálně fungovat

 

Co pro vás může udělat praktický lékař

 

Váš praktický lékař se bude snažit zjistit příčinu nespavosti, tak aby vám mohl předepsat správnou léčbu.

 

Někdy vás praktický lékař může doporučit ke spánkovému specialistovi, například neurologovi nebo terapeutovi kvůli kognitivní behaviorální terapii. Terapie vám může pomoci změnit myšlenky a chování, které vám ruší spánek.

 

Praktičtí lékaři dnes málokdy předepisují na nespavost prášky na spaní. Tyto prášky mají závažné vedlejší účinky a můžete se na nich stát závislí.

 

Prášky na spaní se předepisují pouze na několik dnů, nanejvýš týdnů, pokud:

* trpíte velmi vážnou nespavostí

* ostatní léčba nezabrala

 

 

*****************

Poslední aktualizace: 17.09.2018

MUDr. Masoud Faal

MUDr. Jana Loufková